Jambinai
Creating some of the most innovative sounds in East Asia’s underground scene, Jambinai are an award-winning post-rock/world music hybrid act that was formed in Seoul, South Korea in 2009 by guitarist and piri (oboe) player Ilwoo Lee, haegum (a fiddle-like instrument) player Bomi Kim, and geomungo (zither) player Eun Young Sim.
Ilwoo, Bomi, and Eun Young became acquainted while studying at the Korea National University of Arts. After graduating, they ran into each other after a mutual friend’s concert. They began chatting about Korean traditional music and how they felt it needed to find a new way to present itself. That chance encounter led to the birth of Jambinai.
Ushering Korean traditional music into the 21st century, Jambinai’s stunning sonic compositions mix mesmerizing sounds from the past with elements of folk, metal, and electronic music. In September 2010, Jambinai issued its first recording, an eponymous three-song EP, through the highly-respected Korean hardcore label GMC Records. In the summer of 2011, the band was invited to play at the Incheon Pentaport Rock Festival, one of South Korea’s largest music festivals.
Jambinai issued their debut full-length album, Différance, in February 2012. Challenging and compelling, the highly-acclaimed cd won “Best Crossover Album” at the 2013 Korean Music Awards and also earned Jambinai a nomination for “Best Jazz & Crossover Performance” at the ceremony as well. Looking to build upon their success at home, 2013 saw Jambinai making their first strides abroad. The group has been wowing audiences at a number of international festivals since then including SXSW (US), Roskilde festival (DK), Exit festival (SR), Primavera (ES), Glastonbury (UK), The Great Escape (UK) and Trans Musicales (FR). Live the band was joined by drummer Jae Hyuk Choi and bassplayer Byeongkoo Yu who are now permanent band members of the group.
Their 2nd album A Hermitage was released by Bella Union on June 17th 2016 and received great reviews all around, 4* in Q and Uncut and rising stars in Mojo. With the success of “a Hermitage” in mind, Bella Union has release their debut album “Différance” on February 24, 2017. This album was released in Korea only and sold by the band at shows but now will get the proper release it deserves.
Music this rousing and beautiful, rising and subsiding in epic fashion, will doubtless trigger a flood of images, might recall an abyss, or the apocalypse, but Jambinai also represent a positive force, resisting the old ways and reinventing the future. This came into the international spotlight when they were among the chosen artists to participate in the closing ceremony of the Olympic winter games in PyeongChang. Their performance of the song “Time for Extinction” made a lasting impact among the hundreds of millions of viewers of the event.
Their new album “Onda” has beeen released on Bella Union (PIAS) in June 2019.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ältere Infos:
Aktuell:
Jambinai in "Tracks" (Arte):
„Postrock“ auf klassischen koreanischen Instrumenten und mit Elektronik.
Auf diesen Nenner ließe sich, wenn man es sich einfach machen will, die Musik von Jambinai aus Südkorea bringen, die seit zwei Jahren auf europäischen Festivals Furore machen.
Klassische koreanische Instrumente geben den Ton an, fast meditativ. Der Sound schwillt an, wird intensiver, vermischt sich mit elektronischen Loops und explodiert in rockigen Riffs, metallischen Beats und psychedelischem Post-Punk – ein faszinierender Mix von Tradition und Moderne, der sich aus der Konfrontation von fernöstlichen Traditionen mit westlicher (und asiatischer, schließlich ist Korea das asiatische Pop-Land…) Popkultur: das sind Jambinai, laut „fRoots“ „one of the best live acts on this planet right now“, wovon die Band zuletzt hierzulande bei Haldern Pop, beim Fusion oder beim Rudolstadt Festival und auf ersten Clubshows sowie international bei allen wichtigen europäischen Festivals Zeugnis abgelegt hat:
Umjubelte Auftritte sind die Regel, u.a. bei den Transmusicales, Paléo, Roskilde, Glastonbury, dem polnischen OFF-Festival, Primavera oder WOMAD.
Jambinai spielen traditionelle koreanische Instrumente wie das Haegum, die Piri und die Geomungo, aber auch elektrische Gitarren, und sie nutzen Elektronik.
Ihre Auftritte sind eklektisch, intensiv und explosiv und haben ihnen in kürzester Zeit eine starke Fangemeinde auch in Europa eingebracht.
Im Juni 2016 ist ihr zweites Album erschienen, das erste in Europa, diesmal beim Kult-Label Bella Union, der Heimat von Bands wie Fleet Foxes, Beach House, John Grant, Melissa Nadler, Midlake oder den Flaming Lips.
„Best Album of 2016“ (Uncut)
„Entrückender und erdrückender Post-Metal. Jambinai kombinieren auf bestechende Art Elemente der sehr unterschiedlichen Welten.“ (Musikexpress, 5 Sterne)
„Jambinai aus Korea sprengen die festgetretenen Regeln des Rock. Wenn ihr Sound aufblüht, spielen elektronische Loops, lautstarke Riffs und mäandernder Post-Punk eine große Rolle. Ein absolutes Ereignis!“ (Thomas Weiland, TIP-Magazin Berlin)
„Daß man auch mit traditionellen Instrumenten fetzige Rockmusik machen kann, beweisen Jambinai aus Südkorea. Jenseits aller K-Pop-Klischees mixt die Band modernen Rock und furiosen Punk mit den Klängen ihrer Vorfahren. Ihr Sound zwischen meditativer Ruhe und wilden Soundstürmen erinnert an Tortoise und Godspeed You! Black Emperor.“ (Arte)
„Heftig rockender Postrock voller Erhabenheit, Disziplin und Wildheit. Dazu kommt Meditatives. Empfehlenswerte Erweiterung der Hörperspektiven.“ (taz)
„Im Grunde spielen Jambinai einen Intensitätsrock aus der Schule von Bands wie Mogwai oder Godspeed You!, Musik, die auf Spannungsaufbau und dynamischen Kontrasten beruht. Am aufregendsten klang die Band, wenn in den elektrisch-gewittrigen Tracks die Geomungo ihre minimalen, sturen Riffs auslegte. Diese zitierten gestisch harten Rock, aber zelebrierten bei aller Kraft auch sehr lustvoll eine endlos verzögerte Entladung - vor allem wirkten sie als Gravitationszentrum und nicht als Ornament.“ (Markus Schneider, Berliner Zeitung)
„Their instrumental fusion style was thrilling, unexpected and perfectly controlled. They mixed elegant, atmospheric pieces with bursts of furious energy.” (The Guardian, live review)
Den Arte-Mitschnitt vom Auftritt beim Paléo-Festival in Nyon 2015 kann man hier sehen.
* * *
2011 EBS „Rookie of the year“ Award
2013 Korean Music Award. “Best crossover band” and 2 more nominations
2015 Korean Music Award, “Committee Choice Special Award”
2013 WOMEX Selection
2014 SXSW Selection
2016 SXSW Selection